Hz cinsinden hesaplanan sürücü çıkış frekansı.
Motor deviri bu frekansa bağlı olarak değişir. Hız kontrolü çıkış frekansına bağlıdır.
Ayrıca, Sürücü maksimum akımının değeri, seçili anahtarlama çıkış frekansına göre otomatik olarak düşürülür. Böylece Frekans artarken oluşacak güç artırıı belirlenen limitlerin üzerine çıkması önlenmiş olur.
Sürücü frekansı, ve sürücünün sıcaklığı fonksiyonuda , motor sürücülerinde kontrol edilmeldir.
Genelde Motor sürücleri 550 Hz e kadar 0,1Hz hassasiyette ayarlanabilir.
Bir AC motorunun hız kontrolü, hem voltajı hem de frekansı değiştirebilen üç fazlı bir besleme gerektirir. Böyle bir besleme, statorda rotorun düşük hızda gerekli hızda dönmesini sağlayan değişken bir hızda dönen bir alan oluşturur. Bu AC motor sürücüsü veya PWM, sıfır hızdan tam hıza verimli bir şekilde tam tork sağlayabilir, gerekirse aşırı hız yapabilir ve faz dönüşünü değiştirerek motorun iki yönlü çalışmasını kolayca sağlayabilir
Motor hızı genellikle dakikadaki devir olarak tanımlanır (RPM), bir seferde tamamlanan tam dönüş sayısıdırdakika sabit bir eksen etrafında.
Hız sensörü çıkışı, analog bir voltaj olabilir. hız ile orantılı. Daha yaygın olarak, hız sensörü, motordaki bir disk tarafından üretilen bir TTL darbesidir
mili. TTL sinyalinin frekansını ve bir ölçeklendirme faktörü uygulanarak, motor hızı belirlenebilir.Örneğin, dönen disk başına n darbe üretiyorsa
devir, RPM şu şekilde hesaplanabilir:
MotorHızı (RPM)= Fx60/n (FrekansX60sn/kutup sayısı)
Buradan Motor hızı ile frekans ve kutup sayısı ornanı hesaplıyaibliriz.
Kontrol sistemlerinde asenkron motorlar temel sürücü sistemlerinden biridirler. Asenkron motorlar günümüzde kontrol sistemlerinde kullanılan motorların %90’nını oluştururlar. Bilindiği gibiasenkron motorların hızları besleme kaynak frekansına ve motorun kutup sayısına bağlıdırlar. P çift
kutbuna ve f frekansına sahip bir asenkron motorun senkron hızı aşağıdaki denklemle verilir;
Devir=60XF/P (d/d) rpm
burada Ns motorun senkron hızıdır. Gerçekte asenkron motorun rotor hızı senkron hıza ulaşmaz.Çünkü, makinenin mekanik kayıplarının kendisi motora yük oluşturur. Denklem de görüldüğü gibi asenkron motor parametreleri sabit bir besleme frekansı ve çift kutup sayısı için sabit hızda döner. Sabit gerilim ve sabit frekanslı bir AC kaynaktan beslenen 3 fazlı bir asenkron motorunmoment-kayma karakteristiği gösterilmiştir
Kutup Sayısının Değiştirilmesi:
Kutup sayısını değiştirerek hız kontrolü ancak belli ve sınırlı hızlar için söz konusudur. Örnek olarak değişik kutup sayılarına sahip motorlardan 50 Hz ‘lik bir besleme frekansında 3000, 1500, 750, 600 d/d v.s. senkron hızlar elde etmek mümkündür. Bununla birlikte her aralıkta hız kontrolü yapmak
mümkün değildir. Bir asenkron motorun stator sargılarının en fazla iki veya üç değişik kutup sayısına sahip olacak şekilde sarılabileceği düşünülürse, kutup sayısı değiştirme yöntemiyle bir asenkron motordan ancak iki veya üç farklı hız elde etmek mümkündür.
Giriş Frekansının Değiştirilmesi:
Giriş frekansının değiştirilmesi denklem (’ de görüldüğü gibi motor hızı besleme frekansı (f )değiştirilerek yapılabilir. Günümüzde besleme gerilimini ve frekansını değiştirme olanağı veren ve endüstride AC-AC konverter olarak bilinen yöntemler geliştirilmiştir. Bu yöntemlerle motorun hızı
istenilen değerler arasında değiştirilebilmektedir. Bu deneyde inverter (evirici olarak adlandırılan) ile beslenen bir asenkron motorun hız denetimi analog ve dijital ortamda yapılacak ve gözlemlenecektir.
Devir sayısı yükseldikçe aynı frekansta kutup sayısı düşer.
Örnek Bir frekans devir ilişkisi
50 Hz de 4 Kutuplu bir motor 1440 devir de dönerken
Aynı motor 25 Hz 720 devir/dakikada döner
Motor sürücüleri Çıkış Frekansı ve Devir Sayısı Hesaplama
-
- Mesaj Panosu Yöneticisi
- Mesajlar: 376
- Kayıt: Prş Mar 01, 2018 4:52 pm
- Konum: Ankara
- İletişim:
Motor sürücüleri Çıkış Frekansı ve Devir Sayısı Hesaplama
Elektr Müh. İsmail Hakkı Özdem
Çamlıc aM 147. C 4/I
Yenimahalle Ankara 0312 425 2200
Çamlıc aM 147. C 4/I
Yenimahalle Ankara 0312 425 2200